به پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام موسوی قهار خوش آمدید...شما می توانید سوالات شرعی وشبهات خود را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید...شماره پیامک پرسش مسائل شرعی 30009640 دفتر مراجع عظام و30002020 دفتر مقام معظم رهبری....سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج الله صلوات...شادی روح شهدا صلوات......
درباره ما
این پایگاه مطالب مذهبی و سیاسی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.
شما می توانید سوالات شرعی وشبهات خود را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.
تبلیغات وبلاگ یا پپوندها مربوط به ما نمی باشد.
آدرس تلگرام hozehjalalitahzib@
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
مطالب اخیر وبگاه
3. مجلسی دوم (محمد باقر) (متوفای 1110هـ):

علامه محمد باقر مجلسی نیز در دو كتابش سند این روایت را موثق می داند:

الحدیث السادس و الأربعون و المائة: موثق.

مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج 10 ؛ ص336، قم، چاپ: اول، 1406 ق.


باب كسب النائحة الحدیث الأول : موثق.

مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 19 ؛ ص75، تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

4. محقق بحرانی (متوفای 1186هـ):

ایشان درباره این بحث كه آیا نوحه بر میت جایز است یانه، تصریح می كند كه مشهور میان علمای امامیه، جواز آن است؛ البته در صورتی كه مستلزم حرامی همانند دروغگویی و ... نباشد. از جمله دلیل ایشان، همین روایت است كه در ابتدا می گوید: این روایت صحیح است:

وأما الأخبار فمنها ما دل علی الجواز ومن ذلك ما رواه فی الكافی فی الصحیح عن یونس بن یعقوب عن الصادق ( علیه السلام ) قال : قال لی أبی یا جعفر أوقف لی من مالی كذا لنوادب تندبنی عشر سنین بمنی أیام منی.

البحرانی، الشیخ یوسف، (متوفای1186هـ)، الحدائق الناضرة فی أحكام العترة الطاهرة، ج4 ، ص 165، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، طبق برنامه مكتبه اهل البیت.

برخی از روایات دلالت بر جواز نوحه خوانی می كند و از جمله آن، روایتی است كه در كافی با سند صحیح از یونس بن یعقوب از امام صادق علیه السلام نقل شد كه آن حضرت فرمود: پدرم فرمود: ای جعفر ...

در جای دیگر از كتابش نیز تصریح می كند كه اگر نوحه مشتمل بر سخنان باطل نباشد، جایز است ودلیلش همین روایت است ولی در اینجا می گوید روایت موثق است:

ومنها : ما رواه فی الكافی والتهذیب فی الموثق عن یونس بن یعقوب ، عن الصادق علیه السلام ، قال : قال لی أبی : یا جعفر ، أوقف لی من مالی كذا وكذا ...

البحرانی، الشیخ یوسف، الحدائق الناضرة، ج 18، ص136

5. صاحب جواهر (متوفای 1266هـ):

صاحب جواهر نیز از این روایت به «صحیح» تعبیر كرده است:

وعن الصادق ( علیه السلام ) فی الصحیح أنه قال أبی : یا جعفر أوقف لی من مالی كذا وكذا لنوادب تندبنی عشر سنین بمنی أیام منی.

وقد یستفاد منه استحباب ذلك إذا كان المندوب ذا صفات تستحق النشر لیقتدی بها .

جواهر الكلام - الشیخ الجواهری - ج 4 ص 366

نتیجه: سند روایت معتبر است و از این روایت استفاده می شود كه عزاداری برای میت اشكالی ندارد؛ و اگر بدعت و یا جایز نبود، هرگز امام باقر علیه السلام چنین دستوری نمی دادند.

نكات پایانی:
نكته اول: هزینه تعیین شده برای عزاداری امام باقر (علیه السلام)

در روایت فوق بیان شد كه امام باقر علیه السلام وصیت كردند و مقداری پول برای مصارف و مخارج عزاداری ایشان مشخص كردند، اما به طور دقیق عددد آن معین نشده و تنها عبارت «كذا وكذا» آمده بود.

امادر روایت دیگر آمده است كه آن حضرت 800 درهم (معادل 80 دینار طلا) برای عزاداریش توصیه كرده است:

[4] عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ حَرِیزٍ أَوْ غَیْرِهِ قَالَ أَوْصَی أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ یَرَی ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.

از حریز و غیر او نقل شده كه امام باقر علیه السلام 800 درهم برای برپایی عزاداریشان وصیت كردند و عقیده داشتند كه این كار سنت است؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: برای خانواده جعفر طیار (وقتی ایشان شهید شده بود) غذا آماده كنید چرا كه آنها مشغول عزاداری هستند.

الكلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفای328 هـ)، الأصول من الكافی، ج3، ص217، ح4، ناشر: اسلامیه ، تهران ، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

نكته دوم: اقامه عزادرای برای ائمه طاهرین مستحب است:

این روایت بر استحباب عزاداری ائمه طاهرین علیهم السلام نیز دلالت دارد و پاسخی محكمی است كه در برابر كسانی كه بر اقامه مجالس عزاداری سید الشهدا (علیه السلام) در ایام محرم، صفر و بقیه ایام اشكال می گیرند و آن را بدعت می خوانند.

علامه مجلسی اول بعد از نقل روایت می فرماید:

و یدل علی استحبابه، و الظاهر اختصاص ذلك بالأئمة صلوات الله علیهم لوجوه كثیرة (منها) أن لا ینسی المؤمنون إمامهم و یبكوا علیهم لیحصل لهم الأجر العظیم و یسهل علیهم موت الأقارب، و یذكر ظلم المتسمین بالخلافة علیهم، و یظهر كفر من یرضی بفعالهم و غیرها مما لا یحصی.

. مجلسی، محمدتقی بن مقصودعلی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط - القدیمة)، ج 6 ؛ ص423، قم، چاپ: دوم، 1406

این روایت بر مستحب بودن عزاداری و نوحه خوانی دلالت دارد و به دلائل فراوان ، این نوحه خوانی اختصاص به ائمه طاهرین علیهم السلام دارد. از جمله:

1ـ مؤمنان، امام شان را فراموش نكنند و برای آنها گریه كنند تا پاداش بزرگی برایشان حاصل شود و مردن نزدیكانشان برایشان آسان شود.

2ـ ظلمهای كسانی كه خلافت را از اهل بیت (علیهم السلام) غصب كردند، یاد آوری شود.

3ـ كفر كسانی كه از كارهای آن ظالمان خشنودند، آشكار گردد.

و دلیل های دیگر كه قابل شمارش نیست.

علامه محمد باقر مجلسی نیز می نویسد:

و قال الوالد العلامة قدس سره: لعل ذلك لإبقاء المحبة فی قلوبهم و بغض من قتلهم، فإنهما من أصل الإیمان، بخلاف غیرهم كما تقدم.

مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج 10 ؛ ص336، قم، چاپ: اول، 1406 ق.

پدرم علامه فرموده است: این دستور امام چه بسا برای بقاء محبت در دل محبان اهل بیت (علیهم السلام) و تنفر از قاتلان آنها است؛ زیرا حب و بغض اساس ایمان است. به خلاف حب و بغض برای غیر اهل بیت (علیهم السلام).

و در جای دیگر علامه محمد باقر مجلسی (رحمة الله علیه) نیز این روایت را دلیل بر مستحب بودن اقامه عزاداری برای ائمه (علیهم السلام) می داند ومی فرماید:

و یدل علی رجحان الندبة علیهم و إقامة مأتم لهم، لما فیه من تشیید حبهم و بغض ظالمیهم فی القلوب، و هما العمدة فی الإیمان، و الظاهر اختصاصه بهم علیهم السلام لما ذكرنا.

مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 19 ؛ ص76، تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.

این روایت بر ترجیح «نوحه سرایی» بر ائمه و اقامه عزاداری برای آنان دلالت دارد؛ زیرا در اقامه این كار، محبت نسبت به ائمه (علیهم السلام) و بغض ظالمانی كه به آنها ظلم كردند، را در قلب ها دوچندان می شود و این حب و بغض اساس ایمان هستند. ظاهر این است كه اقامه عزا مخصوص اهل بیت (علیهم السلام) است.

مرحوم صاحب جواهر نیز بعد از نقل روایت می فرماید:

وقد یستفاد منه استحباب ذلك إذا كان المندوب ذا صفات تستحق النشر لیقتدی بها.

محمد حسن، الجواهری، جواهر الكلام ، ج 4، ص 366

از این روایت استحباب نوحه خوانی استفاده می شود در صورتی كه میت دارای صفات پسندیده ی باشد كه مستحق نشر باشد تا دیگران به او اقتدا كند.

سخن علامه امینی نیز در ذیل این روایت، تحلیل جالبی دارد:

وفی تعیینه علیه السلام ظرف الندبة من الزمان والمكان لأنهما المجتمع الوحید لزرافات المسلمین من أدنی البلاد وأقاصیها من كل فج عمیق ، ولیس لهم مجتمع یضاهیه فی الكثرة ، دلالة واضحة علی أن الغایة من ذلك إسماع الملأ الدینی مآثر الفقید " فقید بیت الوحی " ومزایاه ، حتی تنعطف علیه القلوب ، وتحن إلیه الأفئدة ، ویكونوا علی أمم من أمره ، وبمقربة من اعتناق مذهبه ، فیحدوهم ذلك بتكرار الندبة فی كل سنة إلی الالتحاق به ، والبخوع لحقه ، والقول بإمامته ، والتحلی بمكارم أخلاقه ، والأخذ بتعالمیه المنجیة ، وعلی هذا الأساس الدینی القویم أسست المآتم والمواكب الحسینیة ، لیس إلا .

الغدیر - الشیخ الأمینی - ج 2 ص 21

از این كه امام باقر (علیه السلام) برای عزاداری شان زمان و مكان معین كردند به این دلیل است كه در آن زمان و مكان مسلمانان از دورترین و نزدیك ترین نقاط عالم از هر قوم و قبیله ی گرد هم می آیند و هیچ اجتماع بزرگ مردمی از نظر تعداد با آن برابری نمی كند. این مسأله دلالت روشنی دارد بر اینكه هدف از این كار، ابلاغ و رساندن آثار (سخنان، فضائل و جایگاه) آن امامی است كه از بیت وحی از دنیا رفته و بر شمردن ویژگیهای اوست، تا قلب ها متوجه ایشان شوند و دلها به سوی شان متمایل شوند، و همانند امت های كه از آن بزرگوار تبعیت می كنند، این افراد نیز تبعیت كنند و مذهب آن امام را در آغوش كشند. پس آنها را با تكرار این عزاداری ها در هر سال دعوت كنند تا به ایشان ملحق شوند، و به حق ایشان (امامت الهی) اعتراف كنند و امامتش را بپذیرند، و به ارزش های اخلاق ایشان آراسته شوند و به تعالیم نجات بخش ایشان عمل كنند و تنها بر این اساس با ارزش دینی، عزاداری ها و دسته جات عزاداری حسینی تأسیس شده است.

نتیجه این كه هدف امام باقر علیه السلام از وصیت شان به اقامه عزاداری ده ساله در منی ، معرفی اهل بیت (علیهم السلام)، نشر معارف آنها، و توجه مردم عالَم به اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) و هدایت وراهنمایی ایشان، می ّباشد.

موفق باشید  

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر




نویسنده سید امیر حسین طباطبایی در 04:59 ب.ظ | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir